Nejspíše dobře víte, že na začátku dlouhého pracovního dne na farmě se doporučuje zkontrolovat tlak v pneumatikách vašeho traktoru. Tato rychlá kontrola je nicméně často opomíjena kvůli nedostatku času, přestože může ovlivnit výsledek vaší práce v ohledech, o kterých možná ani nemáte tušení.
Co můžete udělat, abyste nemuseli ztrácet čas upravováním a kontrolováním tlaku v pneumatikách, aniž by došlo ke ztrátě produktivity a jiným negativním vlivům na vaše zemědělské pozemky?
Tlak v zemědělské pneumatice není nikdy konstantní a může se měnit v závislosti na zatížení, venkovní teplotě, míře opotřebení pneumatiky, jejím používání (při odvalování se zahřívá), druhu půdy atd.
Pneumatika bude od povrchu odskakovat, což povede k abnormálnímu opotřebení ramenních částí a bloků a k zahřívání strukturálních materiálů, a následnému oddělení pryžových částí od nylonových vrstev.
Přestože tedy snížení tlaku pomáhá chránit půdu, je-li tlak PŘÍLIŠ nízký, způsobí předčasné opotřebení vnitřní struktury pneumatiky.
Pneumatika bude mít menší styčnou plochu s půdou. Tím se zmenší povrchová plocha, která pohlcuje vibrace, a utužování půdy se zintenzivní. Nadměrně nahuštěné zemědělské pneumatiky vedou také k rychlejšímu opotřebení dezénu a zhoršené ovladatelnosti, čímž se zvyšuje riziko nehod a ztráty směrové stability ve vysokých rychlostech.
NEDOSTATEČNÉ NAHUŠTĚNÍ | NADMĚRNÉ NAHUŠTĚNÍ |
---|---|
|
|
Chcete-li zabránit utužování půdy, nejdůležitější je používat správný tlak v pneumatikách.
Proces utužování, žel, začíná v okamžiku, kdy poprvé vjedete na svůj zemědělský pozemek se zemědělským strojem, který má nesprávně nastavený tlak v pneumatikách.
Utužování může být jen povrchové, pokud je všeobecně způsobeno nesprávným tlakem v pneumatikách (nadměrné nahuštění), a může být napraveno pravidelnými úpravami tlaku v pneumatikách mezi jízdami na poli a na silnici.
Utužování může také zasahovat do větší hloubky, což je důsledek nesprávného tlaku v pneumatikách (nadměrného nahuštění) v kombinaci s nadměrným zatížením nápravy.
Nadměrné utužování půdy brání vývoji kořenů a prosakování vody, co může mít v některých případech, za následek o 20 až 50 % nižší úrodu na hektar.
Nadměrné nahuštění povede také k vytváření kolejí za mokra, což pro vás znamená více práce při vracení pole do původního stavu. Utužování půdy má navíc za následek větší prokluz, což vede k nedostatečnému odstraňování bláta z dezénu, a v důsledku toho k vyšším nákladům na palivo.
Změna tlaku ve vašich pneumatikách o pouhých 0,25 baru (z 1,25 baru na 1 bar) může snížit prokluz o 15 až 30%!
Výše uvedené fotografie ukazují používání pneumatiky při různých tlacích za stejných podmínek.
Prokluz pneumatiky, před úpravou tlaku z 1,25 baru na 1 bar a po ní : Vhodný tlak snižuje prokluz.
Pracovně vytížení zemědělci mohou vnímat kontrolu a úpravu tlaku v pneumatikách jako přítěž. Existují však systémy a nástroje, které tento úkol usnadňují.
Skutečnost, že se už nemusíte starat o tlak v pneumatikách, je opravdovým přínosem, který vám bude šetřit čas po celý pracovní den.
Pneumatiky vyrobené podle standardů technologie VF mají vyšší nosnost a nízkotlaké pneumatiky lze používat bez ohledu na rychlost jízdy.
Aby tato zvýšená nosnost nepoškozovala strukturu půdy, byly pro tyto pneumatiky vyvinuty mimořádně pružné bočnice, které zvětšují styčnou plochu pneumatiky, a tím umožňují používat ještě nižší tlaky mezi 0,8 a 1,2 baru bez ohledu na rychlost jízdy vpřed.
VELKÁ STYČNÁ PLOCHA =
Ohled vůči půdě, menší utužování a vyšší úroda!
Vybavení vašeho vozidla širšími pneumatikami VF s větším průměrem, například VT-Tractor, nebo dokonce dvojitou montáží pneumatik VF, zvýší vaši produktivitu a více než kompenzuje počáteční výdaj v podobě nákupu těchto nových nízkotlakých pneumatik.
Divize zemědělských pneumatik Bridgestone vám nabízí bezplatnou příručku, která vám podrobně vysvětlí zásadní roli, kterou zemědělské pneumatiky hrají ve vaší produktivitě. Zjistěte více a zvyšte zisky svého zemědělského podniku.
Většina lidí, kteří si přečetli tento článek, si přečetla také některý z následujících článků uvedených podle oblíbenosti:
Tyto webové stránky vás mají pouze informovat o technických a funkčních aspektech zemědělských pneumatik a jejich používání. Nejsou určeny k tomu, abyste si na jejich základě udělali o příslušném problému úsudek nebo přijímali definitivní závěry. Pouze váš specialista na zemědělské pneumatiky dokáže individuálně posoudit technickou stránku a přijmout konečné rozhodnutí.
BRIDGESTONE EUROPE NV/SA
AG department
Da Vincilaan 1,
1930 Zaventem,
België