Kdy byste měli zvýšit tlak v pneumatikách?
Obecně řečeno, pokud hmotnost traktoru a jeho pracovních nástrojů způsobuje nadměrné stlačení pneumatik, uživatelé často zvyšují tlak v pneumatikách, aby zvýšili jejich odolnost. Ve snaze zabránit poškození pneumatik při používání těžkých pracovních nástrojů přitom může dojít až k jejich nadměrnému nahuštění.
Tlak v pneumatikách pro traktory

Toto rozhodnutí však má často významné dopady na provozní náklady a v dlouhodobém horizontu negativně ovlivní vaši úrodu. Důvody jsou následující:

Pokud těžký pracovní nástroj způsobuje příliš velké zatížení zadní nápravy vašeho traktoru, budou tím nejvíc trpět pneumatiky, které se budou deformovat. Míra deformace závisí na hmotnosti, která na ně působí, a na tlaku nahuštění.

Nadměrné nahuštění způsobí příliš velký prokluz, vyšší valivý odpor a vznik vyjetých kolejí v mokré půdě a v dlouhodobém horizontu bude ještě vážnějším problémem značné utužení půdy, které sníží vaši úrodu.

 

Nadměrné nahuštění zvýší prokluz = nárůst spotřeby paliva o 20 %

Pokud se svým traktorem jezdíte často na silnicích, spotřebujete s pneumatikami nahuštěnými na 2 bary o 30 % méně paliva než s pneumatikami nahuštěnými na 0,8 baru (což je vhodný tlak pro provoz na polích), protože se tím na asfaltu minimalizuje valivý odpor.

Na druhé straně při jízdě na polích je skutečností pravý opak: nadměrně nahuštěná pneumatika bude mít menší přilnavost, protože se zmenší její styčná plocha, žebra nebudou mít kontakt s povrchem na dostatečně velké ploše a samočisticí schopnosti běhounu se zhorší.

Míra prokluzu vyšší než 15 % způsobí horizontální pohyb svrchních vrstev půdy, čímž dojde k degradaci jejich struktury. Pneumatika navíc překoná větší pomyslnou vzdálenost, než je skutečná vzdálenost, kterou ujede traktor, a v důsledku toho bude spotřebováno více paliva: míra prokluzu 30 % zvýší spotřebu paliva o 20 %, a to bez započtení předčasného opotřebení pneumatik.

Vhodný tlak = žádný prokluzNevhodný tlak = prokluz

Stejná pneumatika použitá ve stejných podmínkách
při tlaku 1 bar neprokluzuje, ale při tlaku 1,25 baru prokluzuje

 

Vyšší tlak = vyšší valivý odpor

Pneumatiky a půda jsou dva deformovatelné prvky. Pod vysokým zatížením se pneumatiky stlačí a půda se utužuje, dokud se obě protichůdné síly nevyrovnají. Je-li pneumatika nahuštěná na vysoký tlak, deformuje se méně, ale zabořuje se do půdy hlouběji, obzvlášť je-li půda měkká.

A čím více se nadměrně nahuštěné pneumatiky zabořují do půdy, tím vyšší bude valivý odpor: 1 cm hloubky navíc zvýší spotřebu paliva o 10 %.

Nadměrné nahuštění pneumatiky vede ke vzniku vyjetých kolejí

Za mokra povede nadměrné nahuštění ke vzniku vyjetých kolejí, což pro vás znamená více práce na obnově pole a jeho produktivity.

 

Utužení půdy snižuje vaši produktivitu

Plodiny potřebují provzdušněnou půdu, která podporuje růst kořenových systémů a uchovává dostatek vody.

Lehká struktura půdy také stimuluje biologickou aktivitu. Pokud váš traktor, pracovní nástroje nebo ostatní zemědělské stroje přejíždí po půdě, způsobují její utužení, které je vyšší v případě příliš vysokého tlaku v pneumatikách.

Po několika letech dosahují ztráty úrody v důsledku utužení půdy cca 20 % a v regionech s vyššími úhrny srážek a těžkými jílovitými půdami mohou dosáhnout až 50 %.

 


Divize zemědělských pneumatik Bridgestone vám nabízí bezplatnou příručku, která vám podrobně vysvětlí zásadní roli, kterou zemědělské pneumatiky hrají ve vaší produktivitě. Zjistěte více a zvyšte zisky svého zemědělského podniku.

Tyto webové stránky vás mají pouze informovat o technických a funkčních aspektech zemědělských pneumatik a jejich používání. Nejsou určeny k tomu, abyste si na jejich základě udělali o příslušném problému úsudek nebo přijímali definitivní závěry. Pouze váš specialista na zemědělské pneumatiky dokáže individuálně posoudit technickou stránku a přijmout konečné rozhodnutí.