Jak jistě víte, nejlepší je nemít v pneumatikách příliš vysoký tlak, protože by způsobil utužení půdy na vašem zemědělském pozemku, které brání vývoji kořenů pěstovaných rostlin.
Důsledky nedostatečného nahuštění pneumatik traktoru

Čím vyšší je tlak v pneumatikách, tím více se bude váš traktor zabořovat do měkké půdy, dokud nedojde k vyrovnání hmotnosti vašeho stroje s odporem půdy.

Je tedy logickým krokem zajistit, aby byly vaše pneumatiky vždy málo nahuštěné, což zabrání utužování půdy a pomůže zachovat vaši produktivitu?

Ve skutečnosti vám takový postup důrazně nedoporučujeme...

Pokud používáte normální zemědělskou pneumatiku, která nebyla pro takový provoz zkonstruována, například nízkonákladovou pneumatiku, cenově výhodnou pneumatiku nebo velmi levnou pneumatiku od všeobecně známé značky (výroba s nízkými náklady), nedostatečný tlak by vás na konci přišel draho, a zde uvádíme proč.

Měli byste na traktoru používat nedostatečně nahuštěné pneumatiky, abyste chránili půdu?

Vysoké tlaky na měkké půdě zhoršují utužování, způsobují vznik vyjetých kolejí, v nichž rostliny nemohou růst, a zvyšují valivý odpor. Negativním důsledkem vysokých tlaků je tedy nižší mechanická efektivita a menší úroda pěstovaných plodin.

Jak pneumatiky, tak půda jsou deformovatelné. To znamená, že pneumatika je stlačována a půda utužována, dokud se obě protichůdné síly vzájemně nevyrovnají.

Snížením tlaku v pneumatikách zvětšíte jejich styčnou plochu na půdě, a tím zmenšíte utužování. Každá pneumatika má však specifické vlastnosti, a pokud pro ni výrobce udává minimální tlak, nemůžete jít pod tuto hodnotu, protože pneumatika nebyla k tomu zkonstruována.

Pokud jste chtěli při výměně pneumatik ušetřit peníze a rozhodli se pro nízkonákladové nebo cenově výhodné zemědělské pneumatiky, materiály použité k výrobě jejich kostry a bočnic nebudou schopny odolávat nadměrným deformacím. Tyto části pneumatiky mohou být dokonce považovány za křehké zóny, u kterých se nikdy nepředpokládal kontakt s povrchem vozovky.

 

Toto se může stát, pokud budete pravidelně pracovat s nedostatečně nahuštěnými pneumatikami:

1. Nenadálé propíchnutí pneumatiky

U pneumatiky nahuštěné na mnohem nižší než doporučovaný tlak dojde k poškození vnitřní struktury, které není zvenku vždy viditelné, ale může se projevit až dojde k úpravě tlaku.

Když je pneumatika stlačována proti povrchu vozovky, okraje bočnic, které přesahují přes běhoun, se dostávají do kontaktu s povrchem a jsou vystaveny stejnému působení a poškození jako běhoun, který je však chráněn tlustými vrstvami s patřičnou strukturou.

Skála, kořen nebo větev může pneumatiku propíchnout a náhle způsobit nepojízdnost vašeho vozidla se všemi náklady, které ji budou doprovázet.

A při jízdě na silnicích vyššími rychlostmi zvyšuje nedostatečný tlak v pneumatice její vnitřní teplotu, což po ujetí velké vzdálenosti může způsobit náhlé propíchnutí pneumatiky, pokud je kostra narušená.

2. Nevratné poškození kostry

Porušená struktura butylového kaučuku na pneumatice
Trhliny ve vrstvě butylového kaučuku

Pneumatika je mimo provoz


Nedostatečně nahuštěná pneumatika není schopna uchovat si svůj původní tvar. Za jízdy získá nadměrnou deformací zploštělý tvar.

Nedostatečné nahuštění vede k nevratnému poškození kostry, která je hlavním strukturálním prvkem pneumatiky.

Dojde-li k narušení vrstvy butylového kaučuku (viz fotografie), vaše pneumatika bude okamžitě nepoužitelná.

Trhlina ve vrstvě bytulového kaučuku na pneumatice pro traktory
Časté používání příliš nízkého tlaku

Trhlina v místě ohybu kostry


Časté používání příliš nízkého tlaku způsobí postupné opotřebení a oděr v místě výztuhy kostry a vložky v blízkosti patky v důsledku nadměrného pohybu a ohýbání bočnice.

Pneumatika se poškodí v kordové vložce (viz fotografie) a vy nebudete mít jinou možnost než ji vyměnit.

3. O 25 % kratší životnost

Na silnici se pneumatiky zahřívají a jejich pryž změkne, což na hrubém povrchu zkrátí jejich životnost o 25 %.

Nedostatečně nahuštěné pneumatiky „odskakují“ od povrchu vozovky, což způsobí abnormální opotřebení ramenních oblastí a žeber (přičemž opotřebená bude jen jedna z obou částí).

Stejně tak, pokud zaznamenáte větší opotřebení na zadní části žeber, je to znamení, že příliš často jezdíte na nedostatečně nahuštěných pneumatikách nebo přepravujete nadměrný náklad, což bude mít na vaše pneumatiky stejný vliv jako příliš nízký tlak.

4. Nižší stabilita při brzdění a v zatáčkách na silnicích nebo při přepravě nákladu

Příliš nízký tlak bude mít negativní vliv na ovladatelnost a stabilitu při průjezdu zatáčkou, protože síly způsobující deformaci pneumatiky nejsou kompenzovány tlakem. To znamená, že pneumatika bude pravděpodobně nadměrně stlačována, což ovlivní stabilitu při zatáčení, a to především u naloženého vozidla.

Pokud je vozidlo přetíženo, s nedostatečně nahuštěnými pneumatikami se výrazně zvyšuje riziko nehody.

5. Vyšší spotřeba paliva

Styčná plocha mezi zemědělskou pneumatikou a silnicí bude větší než za normálního stavu, a zvýší se i valivý odpor, což přinese zvýšení celkové spotřeby paliva až o 5 % nebo ještě více, pokud jezdíte na silnici po dlouhou dobu.

Chcete-li maximálně chránit svou půdu, měli byste používat nízkotlaké pneumatiky, které byly speciálně zkonstruovány pro provoz na polích a nebudou při vykonávání takové práce poškozovány.

 

Řešením je pneumatika s technologiemi VF a IF

V uplynulých letech došlo k obrovskému pokroku ve vývoji technologií pro zemědělské pneumatiky, které zahrnují nové vyztužené radiální konstrukce.

Jedná se o pneumatiky s kostrou IF (Increased Flexion) nebo VF (Very High Flexion), které disponují ocelovou strukturou a nabízejí odolnější a současně pružnější bočnice.

 

Čtyři další důvody, proč si vybrat pneumatiku VF

1. Pneumatiky VF dokážou přepravit mnohem těžší náklad

Tyto údaje hovoří samy za sebe: pneumatika IF uveze až o 20 % těžší náklad než standardní pneumatika a pneumatika VF dokáže přepravit až o 40 % těžší náklad při stejné rychlosti jízdy a vzdálenosti.

2. Nevyžadují neustálé úpravy tlaku

Zde je důvod, který byste neměli brát na lehkou váhu: už žádné problémy vyplývající z nesprávného tlaku v pneumatikách. S pneumatikami VF už nebudete muset upravovat tlak v pneumatikách při přejezdu z jednoho druhu terénu do jiného nebo při výrazných změnách rychlosti jízdy. Toto vylepšení umožní stále vytíženějším zemědělcům šetřit čas a užívat si komfortnější jízdu, aniž by si museli dělat starosti s tím, zda je tlak v jejich pneumatikách správný pro silnici nebo hlubokou či vápenatou půdu.

Kostra VF umožní snížit tlak až na 0,8 baru, zatímco u standardních zemědělských pneumatik nemůžete jít pod 1,2 baru.

3. Pneumatiky VF pro traktory chrání vaši půdu

Jednou z hlavních starostí zemědělců, kteří pěstují obiloviny, a smluvních dodavatelů v zemědělství je utužování půdy.

Z hlediska agronomie a ochrany půdy jsou pneumatiky VF po všech stránkách správnou volbou. Díky svému nižšímu tlaku:

  • minimalizují utužování půdy
  • poskytují perfektní rozložení hmotnosti
  • minimalizují prokluz.

4. Zaručují vyšší produktivitu

Nižší tlak v pneumatikách, větší styčná plocha s půdou, vyšší index nosnosti – to vše přesvědčivě dokládá, že zemědělské pneumatiky VF dokážou zvýšit vaši produktivitu.

Výsledky testů i ohlasy uživatelů ukazují, že tato technologie umožňuje obhospodařit více než jeden hektar za jediný den – a toto zvýšení úrody jde ruku v ruce s nižší spotřebou paliva.

 


Divize zemědělských pneumatik Bridgestone vám nabízí bezplatnou příručku, která vám podrobně vysvětlí zásadní roli, kterou zemědělské pneumatiky hrají ve vaší produktivitě. Zjistěte více a zvyšte zisky svého zemědělského podniku.

Tyto webové stránky vás mají pouze informovat o technických a funkčních aspektech zemědělských pneumatik a jejich používání. Nejsou určeny k tomu, abyste si na jejich základě udělali o příslušném problému úsudek nebo přijímali definitivní závěry. Pouze váš specialista na zemědělské pneumatiky dokáže individuálně posoudit technickou stránku a přijmout konečné rozhodnutí.