Některé zákazníky po zakoupení traktoru čeká nepříjemné zjištění, že si musejí pro svůj nový traktor pořídit novou sadu pneumatik kvůli poškozením nebo neefektivnímu provozu. Někdy ani nemusejí být negativní důsledky nevhodných pneumatik v originální výbavě traktoru zjevné, ale pro firmu budou mít finanční dopady, jak ukazuje následující příklad.

Podívejme se na výsledky testu, který byl v rámci programu Efficient20 realizován ve spolupráci se zemědělcem ve Velké Británii, který hospodaří v okolí města Ludlow a pořídil si traktor John Deere 6910 o výkonu 135 k s nástroji pro orání půdy.

Při orání proběhly 3 testy:

1. TEST: PNEUMATIKY Z ORIGINÁLNÍ VÝBAVY

520/85 R38 a 420/85 R28, nadměrně nahuštění (1,6 baru)


2. TEST: PNEUMATIKY Z ORIGINÁLNÍ VÝBAVY

520/85 R38 a 420/85 R28, se správným tlakem (1,2 baru)


3. TEST: OPTIMÁLNÍ PNEUMATIKY PRO ORÁNÍ

650/65 R38 a 540/65 R28, se správným tlakem (1 baru)

Výsledky:

    1. V 2. testu klesla spotřeba paliva o cca 5 % v porovnání s 1. testem.
    2. Ve 3. testu klesla spotřeba paliva o cca 30 % v porovnání s 2. testem.
    3. Celkem se podařilo spotřebu paliva zásadně snížit, a to o cca 34 %!
Vliv rozměru pneumatik a tlaku nahuštění na spotřebu paliva
Vliv rozměru pneumatik a tlaku
nahuštění na spotřebu paliva

Proč existují tato úskalí?

Při nákupu traktoru se zaměřujeme na samotný stroj a hlavní prvky výbavy na přání. Předpokládáme přitom, že všechno ostatní se rozumí samo sebou. Spoléháme na selský rozum. Ale s pneumatikami to není tak jednoduché.

Pneumatika musí být optimalizována pro příslušné zatížení, intenzitu provozu na silnici a na poli, zemědělské činnosti… Pneumatika musí splňovat naše očekávání, ať se jedná o ochranu půdy, jízdní vlastnosti, komfort...

Především si tedy udělejte čas na analýzu svých potřeb. Jak se taková analýza dělá?
Jaká kritéria musím na základě svých potřeb zohlednit? Jaká data musím shromáždit, než si traktor objednám?

 

V závislosti na vašich zemědělských činnostech a času stráveném při provozu na silnici a na poli musí být výběr „správné“ pneumatiky naprosto odlišný. Příklad:

  • Připadá-li na provoz na polích 90 % času a požadujete péči o půdu, bude nejlepší volbou pneumatika s technologií VF nebo IF.
  • Naopak, pokud velká část času připadá na provoz na silnici, musí být pneumatika schopna přepravit náklad vyšší rychlostí, musí mít specifickou konstrukční část prodlužující její životnost a její bočnice musejí být schopny účinně pohlcovat vibrace a rázy od poškozené silnice, aby bylo možné zajistit přepravu za všech podmínek. V tomto případě byste si mohli vybrat prémiovou pneumatiku se standardní technologií, od řady 70 po řadu Extra Large.

Další klíčové faktory, které je nutné zohlednit:
Vždy uvažujte o celku traktor + pracovní nástroj + přepravovaný náklad.
Při výběru pneumatiky musíte zohlednit kompletní vybavení!

 

Jak zjistíte klíčové informace během procesu specifikace traktoru, přestože nejste odborník na pneumatiky pro traktory?

Technologie pneumatik

STANDARDNÍ

Musím přizpůsobovat tlak v pneumatice v závislosti na zatížení a rychlosti jízdy

IF A VF

Tlak v pneumatice přizpůsobuji pouze v závislosti na zatížení. Ponechávám stejný tlak při jakékoli rychlosti jízdy. V porovnání se standardní pneumatikou mohu při stejném zatížení snížit tlak v pneumatice, nebo při stejném tlaku v pneumatice mohu zvýšit zatížení až o 40 % (v závislosti na pracovních podmínkách).

IF, CFO a VF CFO

Tlak v pneumatice přizpůsobuji pouze v závislosti na zatížení. Ponechávám stejný tlak při jakékoli rychlosti jízdy. Tyto pneumatiky jsou používány pouze na sklizňových strojích v cyklickém provozu.

Profilové číslo pneumatiky

  • Profilové číslo definuje poměr mezi šířkou pneumatiky a výškou bočnice.
  • Čím menší je profilové číslo, tím je pneumatika širší, a čím širší je pneumatika, tím je větší styčná plocha. Čím větší je styčná plocha, tím lépe je chráněna půda.

Značka pneumatiky

  • Můžete si vybrat značku v prémiovém, středním nebo ekonomickém segmentu.
  • Nezapomeňte porovnávat značky v rámci každého segmentu! Ne všechny prémiové značky nabízejí stejné výhody. Pokud si například vyberete pneumatiky VF, budete muset v závislosti na značce změnit kola, což vám zvýší náklady.
  • Hledejte pneumatiku se specifikací „NRO“, která vám umožní namontovat pneumatiku na úzký ráfek. Tímto způsobem můžete mít technologii VF ve standardním rozměru pneumatiky VT-TRACTOR.

Význam úpravy specifikace traktoru: Jsou s ní samozřejmě spojeny náklady, jejich výše je však nižší než cena kompletní sady pneumatik a kol, kterou byste museli kupovat později!

 


Více informací o pneumatikách pro traktory

Se značkou Bridgestone máte u pneumatik pro traktory záruku, že vám budou poskytovat opravdové přínosy. Zvolíte-li naši značku, budete moci pracovat bez starostí.

Objevte naši širokou produktovou řadu zemědělských pneumatik

Tyto webové stránky vás mají pouze informovat o technických a funkčních aspektech zemědělských pneumatik a jejich používání. Nejsou určeny k tomu, abyste si na jejich základě udělali o příslušném problému úsudek nebo přijímali definitivní závěry. Pouze váš specialista na zemědělské pneumatiky dokáže individuálně posoudit technickou stránku a přijmout konečné rozhodnutí.