Rozhodli jste se, že zvětšíte rozměr kol na vašem traktoru, abyste zlepšili jeho pracovní výkony, a především zvýšili jeho nosnost, kterou lze správnými pneumatikami zvětšit o 35 %.
Buďte však opatrní – vyhněte se nástrahám, které by vás mohly přijít draho.
Rozhodli jste se, že zvětšíte rozměr kol na vašem traktoru, abyste zlepšili jeho pracovní výkony, a především zvýšili jeho nosnost, kterou lze správnými pneumatikami zvětšit o 35 %. Buďte však opatrní – vyhněte se nástrahám, které by vás mohly přijít draho.
Jak jistě víte, větší rozměry kol a pneumatik na vašem traktoru zlepší jeho pracovní výkony. Utužování půdy bude minimalizováno větší styčnou plochou a ze stejného důvodu budou kola také méně prokluzovat. Váš traktor díky tomu spotřebuje méně paliva, a především bude schopen přepravovat těžší náklady, protože objem vzduchu v pneumatice je přímo úměrný hmotnosti, kterou dokáže unést. Zkrátka větší pneumatiky znamenají těžší náklad.
Pneumatiky dodané jako originální výbava vašeho traktoru jsou málokdy nejefektivnější. Používáte-li tedy těžké pracovní nástroje a musíte pracovat za každého počasí na sypkém nebo hrubém povrchu, rozhodnutí namontovat zadní kola s největším možným průměrem je jasnou volbou.
Dvě identické pneumatiky budou mít odlišnou nosnost v závislosti na jejich kvalitě.
Nízkonákladová nebo levná pneumatika pro traktory může být atraktivní z finančního hlediska, ale nebude patřit do stejné kategorie jako pneumatika s technologií IF nebo VF, která je vyrobena z materiálů schopných odolávat značné deformaci bočnic. Tyto pneumatiky proto dokážou přepravovat o 35 % těžší náklad.
Co se týká šířky pneumatiky, rozhodujícím faktorem je druh práce, kterou s ní budete vykonávat. Při orání vám širší pneumatika poskytne lepší kontakt s povrchem, a tím i optimální hnací sílu.
Na druhé straně při ošetřování plodin musí traktor projíždět mezi řádkami, takže bude potřebovat mnohem užší kola.
Jakmile jste si pro svůj traktor zjistili maximální průměr zadních kol a vybrali správnou zemědělskou pneumatiku, musíte vypočítat průměr předních pneumatik, abyste předešli problémům se synchronizací předních a zadních kol.
Předběh by se měl pohybovat v rozsahu od 0 do 3 %. V tomto rozsahu je předběh optimální a váš traktor bude schopen využívat veškerý svůj výkon, protože jeho hnací hřídele budou pracovat v dokonalé harmonii.
Zadní náprava traktoru bude zpomalovat přední nápravu a ta bude vystavena nadměrnému mechanickému namáhání. Budete mít problémy při řízení a přední pneumatiky vašeho traktoru se opotřebují mnohem dříve než zadní.
Zadní náprava bude tlačit přední nápravu vašeho traktoru a pohon předních kol přestane pracovat efektivně, zhorší se přenos hnací síly a vzadu bude docházet k velkému prokluzu.
Výpočet je relativně snadný. Nejprve vyhledejte údaj „převodový poměr přední nápravy“ poskytovaný výrobcem vašeho traktoru.
V dalším kroku použijte následující vzorec:
(odvalený obvod přední pneumatiky – krát – mechanický převodový poměr přední nápravy – minus – odvalený obvod zadní pneumatiky) – děleno – odvalený obvod zadní pneumatiky – krát 100
V tomto příkladu je předběh správný a hospodárnost provozu i efektivita práce traktoru bude vynikající, pokud bude mít větší kola, než jaká byla dodána v jeho originální výbavě.
Divize zemědělských pneumatik Bridgestone vám nabízí bezplatnou příručku, která vám podrobně vysvětlí zásadní roli, kterou zemědělské pneumatiky hrají ve vaší produktivitě. Zjistěte více a zvyšte zisky svého zemědělského podniku.
Většina lidí, kteří si přečetli tento článek, si přečetla také některý z následujících článků uvedených podle oblíbenosti:
Tyto webové stránky vás mají pouze informovat o technických a funkčních aspektech zemědělských pneumatik a jejich používání. Nejsou určeny k tomu, abyste si na jejich základě udělali o příslušném problému úsudek nebo přijímali definitivní závěry. Pouze váš specialista na zemědělské pneumatiky dokáže individuálně posoudit technickou stránku a přijmout konečné rozhodnutí.
BRIDGESTONE EUROPE NV/SA
AG department
Da Vincilaan 1,
1930 Zaventem,
België