Pneumatika pro traktory je komplexní kombinací mnoha komponentů, které jí dodávají tuhost a zajišťují optimální kontakt s povrchem při příslušném druhu použití.
Radiální konstrukce pneumatiky nalézá v současnosti v zemědělství širší uplatnění (technologie IF a VF) než diagonální konstrukce.
Základem konstrukce pneumatiky je její kostra.
Kostra je tvořena kombinací kordových vložek z umělých textilních vláken a vzájemně spletených ocelových drátů s mosaznou povrchovou úpravou. Úkolem kostry je odolávat zatížení, které působí na zemědělskou pneumatiku.
Podle uspořádání kordových vrstev rozlišujeme různé druhy pneumatik.
U radiální pneumatiky jsou tyto vrstvy uspořádány kolmo ke směru jízdy.
Toto uspořádání umožňuje zvětšit deformovatelnost bočnic, což je specifická vlastnost radiálních pneumatik.
Radiální pneumatika tak lépe pohlcuje nárazy a poskytuje vyšší úroveň komfortu.
Vnitřní povrch kostry je navíc pokryt vrstvou pryže s impregnací, která zaručuje vodotěsnost pneumatiky pro traktory a schopnost udržet úroveň tlaku.
V horní části kostry jsou diagonálně ke směru jízdy umístěny dodatečné vrstvy, tzv. stabilizační vložky.
Jsou dva druhy vložek:
Jejich úkolem je zajišťovat směrovou stabilitu a umožňovat fungování struktury pneumatiky v celé její šířce.
Tyto vložky také pohlcují některé nárazy a chrání kostru před vnějším poškozením.
Kostra je v místě styku s ráfkem kola vyztužena kovovými prstenci (jedním na každé straně pneumatiky pro traktory), které se nazývají patky pneumatiky.
Vyztužení pneumatiky v oblasti mezi patkou a jejím navázáním na kordové vložky zajišťuje nejen precizní usazení na ráfku, ale současně i mimořádnou kvalitu přenosu hnací síly z kol na pneumatiky.
Vnější povrch zemědělské pneumatiky je kompletně pokrytý pryží, jedná se o viditelnou část celé pneumatiky.
Odolnost této pryže vůči opotřebení a zářezům chrání kostru a vložky před vnějším poškozením.
Tenká a hladká vrstva je umístěna na bočnicích.
Bočnice poskytují pneumatice pružnost a spolu s kostrou pohlcují nárazy.
Bočnice hrají roli také při zajišťování příčné stability pneumatiky.
Běhoun je umístěn na vnějším povrchu pneumatiky. Jedná se o tlustou vrstvu pryže, v níž jsou v průběhu vulkanizačního procesu vytvarována žebra.
Hlavním úkolem žeber je zajišťovat trakci v jakýchkoli provozních podmínkách. Dosažení tohoto cíle umožňuje optimalizovaný tvar, úhel a umístění žeber.
Žebra také stabilizují traktor při manévrování. Běhoun rovněž přispívá ke komfortu řidiče.
Divize zemědělských pneumatik Bridgestone vám nabízí bezplatnou příručku, která vám podrobně vysvětlí zásadní roli, kterou zemědělské pneumatiky hrají ve vaší produktivitě. Zjistěte více a zvyšte zisky svého zemědělského podniku.
Většina lidí, kteří si přečetli tento článek, si přečetla také některý z následujících článků uvedených podle oblíbenosti:
Tyto webové stránky vás mají pouze informovat o technických a funkčních aspektech zemědělských pneumatik a jejich používání. Nejsou určeny k tomu, abyste si na jejich základě udělali o příslušném problému úsudek nebo přijímali definitivní závěry. Pouze váš specialista na zemědělské pneumatiky dokáže individuálně posoudit technickou stránku a přijmout konečné rozhodnutí.
BRIDGESTONE EUROPE NV/SA
AG department
Da Vincilaan 1,
1930 Zaventem,
België