Často se zaměřujeme na nadměrný prokluz pneumatik, ale věděli jste, že pro optimální vykonávání pracovních činností je nezbytná určitá minimální míra prokluzu?
Tento parametr se liší v závislosti na druhu půdy a povětrnostních podmínkách. Příliš velký prokluz zvýší spotřebu paliva o 20 %, způsobí vznik vyjetých kolejí s uhlazeným dnem a utužení orané půdy.
roto je nezbytné, abyste si mohli přesně spočítat míru prokluzu, a to přímo na poli se svým traktorem bez speciálního měřicího zařízení. Tento článek vás seznámí s nejsnadnějším způsobem, jak zjistit míru prokluzu, abyste si mohli být jisti tím, že od svého traktoru získáváte nejlepší pracovní výkony.
Pro lepší pochopení přínosů, které má dokonalá míra prokluzu, musíte porozumět tomu, že pneumatiky jsou prostředníkem, který přenáší výkon vašeho traktoru na povrch vozovky. Z toho důvodu jsou pro vaši práci maximálně důležité.
Žebra vaší pneumatiky pronikají do půdy a působí na ni tlakem, který zeminu stlačuje tak dlouho, dokud v ní nevznikne dostatečně velký odpor umožňující přenos točivého momentu z kola.
Únosnost půdy se může značně lišit v závislosti na jejím složení a povětrnostních podmínkách. Právě momentální úroveň kladeného odporu umožňuje pneumatice zabírat, nebo se smýkat po povrchu, což pak odpovídá vašemu prokluzu.
Míra prokluzu je nejnižší při jízdě na silnici se suchým asfaltovým povrchem. V tomto případě není využívána tloušťka žeber. Místo toho dochází k deformacím pryžového povrchu pneumatiky, které kopírují miniaturní nerovnosti na asfaltovém povrchu. Dochází tak k fenoménu známému jako pilovité opotřebení.
Povrch silnice je tvořen různým kamenivem (kusy rozdrcených kamenů, štěrku, zrnka písku) obklopeným asfaltem. Kamenivo vyčnívá nad asfaltový povrch a vytváří nerovnosti, které se liší výškou i vzájemnou vzdáleností. Čím hrubější povrch a čím ohebnější pryžová směs pneumatiky, tím lépe pneumatika přilne k povrchu, aniž by prokluzovala.
Na asfaltu při velmi pomalé jízdě je prokluz malý, ale s rostoucí rychlostí se zvyšuje. I pak je však mnohem menší než na mokré půdě. Nicméně tato nízká míra prokluzu způsobuje maximální opotřebení pryže na pneumatikách vašeho traktoru, protože asfalt je tak tvrdý, že na pryžovou směs působí jako brusný papír.
Pokud jedete na asfaltované silnici v zimě a dostanete se na úsek s náledím nebo tvrdým zledovatělým sněhem, veškerá miniaturní hrubost asfaltového povrchu zmizí a pneumatika najednou ztrácí svou přilnavost.
Riziko prokluzu je nyní maximální a při příliš rychlé jízdě nebo tažení těžkého přívěsu můžete ztratit nad traktorem kontrolu.
Žebra pneumatiky se setkávají s velmi malým odporem, písek k nim nepřilne a dochází ke ztrátám hnací síly, protože se žebra nemají o co opřít, aby přenesla výkon traktoru.
Písek je odhrnován zpředu dozadu a pneumatiky se pravděpodobně budou zabořovat stále hlouběji, dokud v hlubších vrstvách půdy nenarazí na větší odpor. Spotřeba paliva se razantně zvýší v důsledku valivého odporu a vznikne riziko uvíznutí traktoru, pokud v hlubších vrstvách nenaleznou pneumatiky pevnější zeminu.
Odpor povrchu se rostoucí vlhkosti snižuje a zemina se začne hromadit mezi žebry pneumatiky.
Pokud se pneumatika při jízdě vpřed nesetká s potřebným odporem, začne se zabořovat do půdy a vznikne riziko uvíznutí traktoru v blátě.
V závislosti na kvalitě vašich pneumatik, pružnosti jejich kostry, profilu žeber a míře jejich opotřebení bude vaše pneumatika více nebo méně schopna zbavovat se půdy, která uvízne mezi jejími žebry. Proto je riziko hlubokého utužení půdy za mokra mnohem vyšší.
Mírný prokluz je zásadní pro dokonalý přenos hnací síly a současnou ochranu ornice. Míra prokluzu je rovna odporu půdy vůči horizontálnímu stlačení žeber.
Chcete-li znát přesnou míru prokluzu, musíte si vybrat pole, které odpovídá podmínkám, v nichž budete pracovat, a s vaším traktorem musíte jet na stejný převodový stupeň a se stejným nastavením jako normálně.
1. Udělejte si značku na bočnici zadního kola, v místě, kde je právě v kontaktu s povrchem vozovky, a ve stejné úrovni si udělejte podobnou značku na zemi.
2. Otočte při orání kolem desetkrát a v místě, kde se zastavíte, umístěte na zemi značku.
3. Vraťte se do výchozího bodu a ujeďte stejnou vzdálenost (mezi oběma značkami) se zdviženým pluhem a spočítejte počet otáček kola.
Řekněme, že při druhé jízdě se zdviženým pluhem napočítáte například 9,1 otáčky kola. Výpočet bude následující:
Divize zemědělských pneumatik Bridgestone vám nabízí bezplatnou příručku, která vám podrobně vysvětlí zásadní roli, kterou zemědělské pneumatiky hrají ve vaší produktivitě. Zjistěte více a zvyšte zisky svého zemědělského podniku.
Většina lidí, kteří si přečetli tento článek, si přečetla také některý z následujících článků uvedených podle oblíbenosti:
Tyto webové stránky vás mají pouze informovat o technických a funkčních aspektech zemědělských pneumatik a jejich používání. Nejsou určeny k tomu, abyste si na jejich základě udělali o příslušném problému úsudek nebo přijímali definitivní závěry. Pouze váš specialista na zemědělské pneumatiky dokáže individuálně posoudit technickou stránku a přijmout konečné rozhodnutí.
BRIDGESTONE EUROPE NV/SA
AG department
Da Vincilaan 1,
1930 Zaventem,
België